21 Ocak 2016 Perşembe

MAİ VE SİYAH



MAİ VE SİYAH
Sayfa:  400 Sayfa
BASKI: Baskı ile ilgili bilgileri almamışım
YAYIN EVİ:  :  Özgür Yayınları


Yeğenim yılbaşından önce okulun kütüphanesinden benim için getirmişti ve ben de onu kırmamak için okudum. Normalde Halid Ziya okumak aklımın ucundan bile geçmiyordu. Ama iyiki de getirmiş, bazan aklımdan eser ve Türk Edebiyatında ilkler yada önemliler listesinde yer alan kitapları okurum. Bu sayede ilk batılı tarzdaki kitabı okumuş oldum.

Türk klasiklerini okumayı düşünenlerin kesinlikle okumaları gereken bir kitap olduğunu belirtmem gerekirmi bilmiyorum.

Önsözde: "Anılarında "en çok beğendiğim romanım" diye söz ettiği Mai ve Siyah'ta Halid Ziya,
kendi kuşağının edebiyat alanındaki yenilikçi görüşleriyle buna karşı çıkan ve "eski"yi temsil eden düşünceler arasındaki çatışmaları; basın hayatı hakkındaki
eleştirel düşüncelerini  kahramanı Ahmet Cemil'in şahsında dile getirmektedir.


Konu örgüsüyle, kahramanlarıyla, üslubu ve yazım tekniğiyle, içerdiği duygusal ve eleştirel temlerle Mai ve Siyah, Türk romancılığında yeni bir çığır açan, her dönemde ukuyucudan büyük bir rağbet gören, Türk aydınını ve aydın olma yolundaki Türk gençliğini derinden etkileyen mükemmel bir eserdir. Bu yönüyle Mai ve Siyah, Batılı anlamda ilk romanımızdır, demek yanlış olmaz."


Kitabın tek olumsuz yönü çevirisi yapılan kelime önce orjinal şekilde yazılmış sonra parantez içinde günümüz Türkçesine çevrilmiş şekli verilmişti. Anlayacağınız bol parantezli bir kitaptı. Bir yandan güzel olmuştu ne neyin yerine kullanılmış görüyorsun ve bir-iki de olsa değişik kelime öğrenme fırsatın oluyor. Fakat bu tarz çevirilerde  romanın insanda bir nebze bitkinlik yaratmasına neden oluyor. Bazan öfff öf demedim desem yalan olur. Kendimi edebiyat bölümü öğrencisi gibi hissettim.

20 yaşında daha öğrenciyken ölen babasının bütün sorumluluklarını üstlenmek zorunda kalan Ahmet Cemil'in yaşadığı trajedi boyutundaki olumsuzlukları anlatıyor kitap.

Kitabın dili güzeldi ve dönemin edebiyat çevresi hakkında epey bilgi veriyordu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder