16 Eylül 2015 Çarşamba

46 - BİZ

BİZ


ÖZGÜN ADI: Mıy
           217 Sayfa
 BASKI: 4. Baskı
          2014
YAYIN EVİ:  Ayrıntı Yayınları


Ben genellikle önsözlerde sıkılırım ama bu kitaptaki önsözle birlikte en fazla beş tanesinde kitabı okumadan beni sarıp "ne kadar doğru tespitler yapılmış" dedim. Daha önce 1984-Mülksüzler gibi iki distopya kalsiklerinden olan kitapları okuduğumdan önsözün "Biz" in ardıllarından bahsettiği bölüme yabancılık çekmedim. Biraz yavan gibi dursa da kitabın yazıldığı dönemi düşünmeden değerlendirme yapılmamalı. Sonuçta distopyanın ilk örneği. Ana tanrıçamız o kadar da kötü değil bana göre. Distopya diyenlerin
kesinlikle okuması gereken bir kitap.

Roman 26. yy da iki yüzyıl savaşlarından sonra kurulan "tek devlet" de geçiyor. Hayatın her anı planlanmış ve bu planın dışına çıkılmadan her şey saat gibi tıkır tıkır işliyor.

Uzay istasyonu integral'de müjendis olan kahramanımız D-503 bir gün I-330 ile çalışana kadar bı saatin bir parçası olarak yaşıyor. Fakar I-330 ayrı bir kişiliğe sahip, keş ve hayal dünyasında yaşayabilen birisidir. D-530 bu tanışmadan sonra tek devletin sınırları dışında anlatılandan farklı bir hayat olduğunu, hayal kurmanın özgürlüğünü ve bir gruba üye olarak yaşamanın tadına varınca işler çığrından çıkıyor. İntegrali ele geçirmek için büyük bir isyan başlatıyorlar ve bu isyandan sonra dananın kuyruğu kopuyor.

İsyan  girişiminden sonra tek devlet yöneticileri küçük bir operasyonla insanların hayal kurma merkezlerini işlevsiz bırakarak kendisine eskisi gibi düzenli ve stabil bir düzen kurmaya çalışıyor.

Kitaptan alıntı yapmadım ama alıntılamam gerekli diye düşündüğüm bölümler olmadığından değil bu durum. Kitabı epeydir okuduğum ve başkasına verdiğim için alınyıları yazamıyorum. Neyse okumaya niyetlenenlere keyifli okumalar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder